Konštantín a Metod

Nitriansky kraj

zdroj: wikipedia

Konštantín a Metod
863 – príchod na Veľkú Moravu

Lupa sa na svojej nôžke vybrala do Solúna. Viete, kde to je? Nuž, nie je to na Slovensku. Je to omnoho ďalej. Dokonca, je to pri mori. Možno to mestečko poznáte viac pod pojmom Thessaloniki. Aj Lupa poznala tento názov. No len čo otvorila batoh, vykutrala z neho poskladanú mapu, rozložila ju na stôl, pochopila, že Thessaloniki sa nazývajú Solún. Cesta, ktorú Lupa absolvovala, však nebola dlhá len geograficky, ale aj historicky. Vybrať sa do Solúna totiž znamenalo zároveň sa vybrať do minulosti. Do 9. storočia! V tých časoch toto mesto bolo súčasťou Byzantskej ríše a vládol tu Michal III. Mesto rozkvitalo, žilo tu veľa múdrych ľudí, čulo fungoval obchod. Spomedzi ľudí múdrosťou vynikali dvaja bratia: Konštantín a Metod.

Historický okamih:
Lupa sa prechádza hlavnou solúnskou cestou, keď tu do nej vrazí posol! “Nezavadzaj, nevidíš, že sa ponáhľam!? Prichádzam z ďalekej krajiny. Z Veľkej Moravy!”
“A oči si si zabudol v Nitre?” odvrkla zranená Lupa.
“Och, nie. Prepáč, nechcel som do Teba tak vraziť. My vo Veľkomoravskej ríši sme dobre vychovaní a slušní Slovieni. Nevšimol som si ťa. Si príliš priesvitná,” ospravedlňoval sa posol.
“Som Lupa. Jasné, že som zo skla! Inak by si si cezo mňa nemohol posvietiť na to, čo hľadáš,” vysvetľuje Lupa.
“Ukáž,” posol vezme do ruky Lupu a dodá, “hľadám panovníka Byzancie, cisára Michala III. Mám tu preňho dôležitý odkaz od nášho vladára Rastislava.” Len čo to dopovedal, priložil Lupu k mape, ktorú mu dali na dvore kniežaťa Rastislava, aby mu poslúžila na ceste k Michalovi.
“Och naozaj, je cez Teba vidieť, teraz presne viem, kde odbočiť, aby som sa dostal na panovníkov dvor,” povedal posol, vložil Lupu do vrecka a šiel.

Na dvore byzantského cisára predniesli obsah Rastislavovho posolstva.
V liste byzantskému cisárovi Rastislav píše:
„Náš ľud pohanstvo odmietol a drží sa kresťanského zákona. Nemáme však učiteľa, ktorý by nám v našom jazyku vysvetlil kresťanskú vieru.“
Lupa si pozorne vypočula, že na Veľkej Morave potrebujú vzdelancov, ktorí by šírili kresťanstvo, kultúru a vzdelanie a prihovárali sa ľudu rečou, ktorej by rozumel.
Byzantský cisár sa hneď rozpamätal na dvoch bratov Konštantína a Metoda a vyslal ich na misiu na Veľkú Moravu.

*
Rok 863 si bude pamätať slovenská história ešte veľmi dlho. Práve v tom roku zavítali na naše územie solúnski bratia Konštantín a Metod. V rukách niesli veľký dar: písmo hlaholiku. Ich misia formovala históriu i identitu slovenského národa.
Poslaním dvojice bolo priniesť vieru a hlásať ju rečou Slovanov. Dovtedy sa totiž používali na liturgické účely na našom území iné jazyky a náš ľud im nerozumel. Vierozvestci zo Solúna priniesli našim predkom jazyk staroslovienčinu. Vznikla na základe macedónskeho nárečia z oblasti Solúna.

Bo svätý Pavol učiteľ nám hovorí,
keď najprv k Bohu svoju prosbu predniesol:
Chcem radšej iba pätoro slov povedať,
rozumom prostým chcem tých päť slov
vyrieknuť, aby aj bratia všetko porozumeli,
než nezrozumiteľných slov riecť tisíce.“
Proglas

*
Konštantín – Cyril, ktorý neskôr získal titul Filozof a po ktorom je pomenovaná univerzita v Nitre, spolu so svojím bratom vytvoril nové písmo nazývané hlaholika. Toto písmo bolo prispôsobené slovanskému nárečiu. Neskôr sa stalo základom pre azbuku. Vznik hlaholiky je rozhodujúcim momentom v histórii slovanskej kultúry a náboženstva.

…tak isto každé ľudské srdce na zemi
dážď Božích písmen potrebuje pre seba,
aby plod Boží vzrástol v ňom čo najväčšmi.
Kto môže všetky podobenstvá povedať,
čo národ bez kníh obžalujú, usvedčia,
že nehovorí hlasom zrozumiteľným?“
Proglas

Počas svojho pôsobenia na našom území bratia Cyril a Metod prispeli k rozvoju kultúrneho, náboženského a politického života v regióne. Ich rozsiahla činnosť zahŕňala zakladanie cirkevných škôl či preklad Svätého písma a liturgických kníh do jazyka Slovanov. Týmto spôsobom chceli umožniť, aby kresťanské učenie bolo prístupné ľuďom v ich materinskom jazyku. Používali na to nové písmo – hlaholiku.

Počujte všetci, celý národ sloviensky,
počujte Slovo, od Boha vám zoslané,
Slovo, čo hladné ľudské duše nakŕmi,
Slovo, čo um aj srdce vaše posilní,
Slovo, čo Boha poznávať vás pripraví.“
Proglas

Vďaka pôsobeniu Cyrila a Metoda náš jazyk nadobudol výnimočné postavenie ako štvrtý liturgický jazyk, po hebrejčine, latinčine a gréčtine. Vďaka bratom sme získali prvé písomné pamiatky v našom jazyku, vrátane významného diela Proglas, predslovu k evanjeliu. Autorom Proglasu je Konštantín. Vetou, ktorú si nielen Lupa, ale aj kamaráti zo škôl z Proglasu dobre zapamätali je: “Nahé sú bez kníh všetky národy.” Žiacke úvahy k významu písma, kníh, reči a písomnosti, ale aj ukážky z hlaholiky si môžete v pozrieť galérii tvorby.

Galéria našich prác

8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

Človek, ktorý nepozná písmo a necíti vôňu kvetov je ako z kameňa a bez duše.

Človek. Najvyvinutejší, najmúdrejší organizmus. Ale čo je múdrosť bez slov? A čo je vyvinutosť bez toho, aby sme vedeli, čo bolo pred nami? Ako ukázať svoju ľudskosť bez slov a písma? V diaľke a samote krik nepočuť, ale písmo čítať - to  áno. Darmo kričať v hore, keď zvuk tlmia stromy, ale písmo - to hovorí z akejkoľvek diaľky. Ako opísať krásu sveta, keď niet slov ani písma? Človek, ktorý nevie písať, nevie žiť. A človek, ktorý necíti, dušu stráca. Všetka krása je písmo a cit. Bez nich sa nedá žiť.

Elisabeth Tot
8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

Lebo sú nahé bez kníh všetky národy.

Keby neboli knihy, nebola by minulosť. 

Nevedeli by sme o našej histórii. 

Nevedeli by sme písať.

Neboli by žiadni spisovatelia.

Neboli by múdri ľudia.

Andrej Greňa
8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

Človek, ktorý nepozná písmo, necíti vôňu kvetov, je ako z kameňa a bez duše.

Bez čuchu by sme evedeli, čo je to vôňa lásky, kvetov a ďalších vecí, ktoré nás upokojujú. Keď máme vôňu, máme aj srdce, dušu. Nikdy by sme inak nevedeli ako vonia krása. Aj písmo keby sme nemali, neboli by sme takí múdri, ako sme teraz. Možno by ani tie dejiny neboli také aké sú teraz. Napríklad by som ani toto nemohla napísať. Duša je naším pikladom a šťastím - veď môžeme vyjadrovať svoje pocity. Keby sme ju nemali, boli by sme ako také kamene. Ten, kto nemá cit a vôňu, nemá ani dušu. Je ako taký zbabelý, ba rovno hlúpy. Nemá rešpekt, lásku, múdrosť, city a hlavne dušu. Nemá ani predstavivosť o človeku a svete. Má len v hlave kameň a čudnú dušu tmavú, zlú, nepochopiteľnú. Ten, kto má dušu a srdce, má aj šťastný život. Láska žije pre dušu a duša pre srdce. 

Dievča vyšlo pred svoj dom. Našla tam sedieť troch chlapov. Volali sa takto: Bohatstvo, Šťastie a Láska. Povedali: Vyber si jedného z nás. Ona si vybrala Lásku. Vtom sa postavili všetci traja. To znamená, že v Láske je Bohatstvo i Šťastie.

Lucia Pullmannová
8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

Lebo sú nahé bez kníh všetky národy.

Knihu zdobia písmená, písmená zase vety. Vety zas myšlienky, spomienky, ba i dobrodružstvá, čo človek prežil sám. V podstate, náš život je jedna veľká kniha. Viete si predstaviť život bez kníh? Teraz tých naozajstných. Podľa mňa by bol bez kníh život našich predkov akoby vyhasnutý. Žiadne záznamy, žiadna škola. Žiadna múdrosť v našich slovách. Neexistovali by spisovatelia, učitelia. Bolo by tu prázdno, no nie? V súčasnosti by sme sa nič neučili. A teraz som zistila, že keby tie knihy naozaj neboli, na túto tému by som vôbec nepísala.

Daniela Oláhová
8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

Lebo sú nahé bez kníh všetky národy.

Odštartovalo to tým, že ľudia z minulosti sa začali dorozumievať v rôznych jazykoch. Začali si vymýšľať i písmo, prislúchajúce danému jazyku. Takto vznikli postupne prvé knihy. Rôzne rozprávky, básničky a príbehy. Keby neexistovali knihy, nemali by sme žiadne informácie, ktoré do nich spísali vedci a spisovatelia. A informácie sú pre nás dôležité, aby sme neboli hlúpi, aby sme sa vedeli správne chovať. Knihy sú pamäťou histórie. I všetkých udalostí, čo sa v histórii stali.

Natália Sudová
8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

Lebo sú nahé bez kníh všetky národy.

Predstava, že by sme nikdy nemali knihy, by znamenala, že nevieme nič o našej minulosti. Kto boli naši predkovia? Čo robili? Akú mali prácu? Kde žili? Ako to bolo pred tisíckami rokov? Nikto by sa nič nenaučil. Neexistoval by dokonca ani prvý učiteľ. V súčasnosti by sme nechodili do školy. Nevedeli by sme čítať ani písať. Mali by sme vygumovaný mozog. Boli by sme nahí bez rozumu.

Tiffany Gujdová
8. ročník
Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva